3 wielige schaftwagen van de Rijksdienst van de IJsselmeerpolders

In de jaren '60 werden er hier ongeveer 100 van gebouwd.

Het onderstel kwam van een 4 wielige wagen, die gebouwd werden door de N.V.  Nederlandsche Machinefabriek Artillerie Inrichtingen bij de Hembrug te Amsterdam, die ook veel transportmiddelen voor het leger bouwde. Op de wielnaaf dop staat A-I vermeld.  (Artillerie Inrichtingen, zie het artikel verderop)

De Rijksdienst gebruikte deze wagens, met extra opbouw voor het graantransport. Toen later het graan getransporteerd werd door de nieuwere graanwagens, die makkelijker te lossen waren, werden de oude transport middelen niet meer nodig en werden o.a. verkocht. Van een aantal ( ± 100 stuks) werden de assen gebruikt om er 3 wielige schaftwagens van te maken.

Deze 3 wielers waren handiger in gebruik dan de hogere 4 wielers.

Ze werden in de winter maanden gemaakt, in de werkplaats van de Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders, welke was gevestigd in oud Dronten.

 Zij hadden daar ook een draaierij en daar werden de draaipunten gemaakt voor het voorste wiel. De eerst 30 stuks werden betimmerd in hun eigen timmerwerkplaats, de later gemaakte frames werden afgebouwd bij een wagenbouwer in Elburg. In de deur zat meestal een raam met draadglas, aan de voorkant zat meestal ook een raam. Er werd een gaskachel in gemonteerd, en de gasfles stond buiten boven het voorwiel.  

Later was er niet zo veel behoefte meer aan schaftwagens, omdat er door mechanisatie veel minder mensen nodig waren voor het landwerk.

 En de nieuwe tractoren hadden een vaste verwarmde cabine, en de machines werden van binnenuit hydraulisch bediend.

De grote White tractoren hadden zo'n grote cabine dat je er wel met een paar man in kon schaften

Informatie van:   Henk Boom, oud Rijksdienst medewerker.



LANDBOUWWAGENS VAN DE ARTILLERIE INRICHTINGEN.


Tijdens en in de periode na de 2e wereldoorlog vervaardigde de N.V.  Nederlandsche Machinefabriek Artillerie Inrichtingen diverse landbouwwerktuigen, waaronder ook landbouwwagens. Diverse bedrijven die deze wagens verkochten en voorzagen van de gewenste opbouw gaven regelmatig demonstraties en maakten flink reclame in de media.

De wagens met een draagvermogen van 3,5 ton waren in diverse uitvoeringen verkrijgbaar en werden o.a. in Oostelijk Flevoland en in de Noordoostpolder gebruikt. Zij waren al dan niet voorzien van een rem en er waren ook diverse schotten, hekken en trekstangen.

Op onderstaande foto’s zien we twee wagens met bakken voor het transport van los gestort graan. De linker wagen heeft een volledige houten bak, de rechter wagen heeft een bak bestaande uit een houten frame met jute en kippengaas. Tijdens het lossen van de twee wagens blijven zij aan elkaar gekoppeld, waarbij de voorste wagen door het achterschot leegloopt en de achterste wagen door een opening in het voorschot.  Op de detailopname is de stand van de koppeling tussen de twee wagens te zien, tijdens het geheven zijn van de wagens. Op de laatste foto zien we een achtpersoons schaftwagen, gebouwd op het onderstel van een landbouwwagen met daaronder een kist waarin de gasfles is opgeborgen  en een raamwerk voor het opbergen van de raamluiken

informatie van : 8 maart 2016 door AI-Hembrug in Verhalen and tagged Artillerie inrichtingen Hembrug, Hembrug, Landbouwwagens, Verhalen, WW2. en van : Batavialand.



NEEM CONTACT OP:

MECHANISCH ERFGOED CENTRUM

TELEFOON: 0321-325 139

ADRES: Dronterweg 29 8251 PA Dronten

 

MEC FEBRUARI 2022