SAMOFA

Het ontstaan van de Samofa-motorenfabriek te Harderwijk

In de moeilijke oorlogsjaren was de afzet van motoren tot een minimum beperkt. Brons, Bolnes, Industrie en Kromhout streefden echter naar onderlinge samenwerking in één motorenfabriek (Samofa). Daarmee kon men dan beter concurreren met Stork en Werkspoor en de buitenlandse merken. De initiatiefnemers waren: Jan Brons (Brons), Johann Hendrik van Cappellen (Bolnes), Dick Boot (Industrie) en Jan Goedkoop (Kromhout). Zij bereikten overeenstemming over het ontwerp van een serie tweetakt dieselmotoren in de vermogensklassen van 100 tot 2000 pk. Daarvoor werd één proefmotor gebouwd. Johann Hendrik van Cappellen stelde als constructeur prof. ir. Ben Kroon van de Technische Hogeschool in Delft voor. Het zou echter heel wat voeten in de aarde hebben, voordat hij werd geaccepteerd.



Een prachtige donatie gekregen!!

Van waterschap Rivierenland. Een schitterende Samofa motor gebouwd te Harderwijk jaren 60. Type 1. S. 108 watergekoeld (1 cilinder watergekoeld speciaal type) met 30 bar Duyvendijk lucht compressor gebouwd te Rotterdam.

Deze motor is gebruikt voor het starten van grote luchtgestarte motoren. Super handig dus om nu bij ons de vele oude luchtgestarte motoren op gang te brengen.

En! samen met de prachtige originele fundatie, koperleidingwerk en bordesje/reling eromheen. Wat het een prachtig gezicht maakt.

Na het lossen waren we nieuwsgierig, en wat denk je... deze motor starte direct terwijl hij lange tijd heeft stil gestaan. Even een flinke slinger! en hup daar ging die, hij liep prachtig! Betrouwbaar en Super goed onderhouden dus! Door waterschap Rivierenland! Nogmaals. Hartstikke bedankt voor deze geweldige donatie!


Zie hieronder de SAMOFA moteren die bij het museum zijn te zien.


NEEM CONTACT OP:

MECHANISCH ERFGOED CENTRUM

TELEFOON: 0321-325 139

ADRES: Dronterweg 29 8251 PA Dronten

 

MEC FEBRUARI 2022